Melbourne

1 februari 2020 - Melbourne, Australië

Drie nachten Frankton zitten er op . Nadat in eerste instantie een camping in de buurt van Melbourne hadden gezocht zijn we uiteindelijk in Frankton  Currum holiday park beland. Was een middelmatige camping maar de douches waren van een hoge kwaliteit, althans de waterstraal volgens de dames, want je moest voorzichtig zijn met de shampoo in je haren want voordat je het wist was dit eruit gespoeld zo krachtig was de waterstraal. Niets bezuinigen op het gebruik van water.

Eergisteren de reis aangevangen voor een dagje Melbourne. Wat je als toerist niet weet is dat ze er ff een stations tussen uit hadden gehaald want toen wij bij het station Currum waren waarvan wij dachten dat we vandaar naar Melbourne zouden vertrekken werden we vervolgens met een bus een station dichter retour bij onze camping gebracht waarna wij eindelijk de trein naar Melbourne konden pakken. Met de intercity naar Melbourne die er 1 uur en een kwartier overdeed maar wel 21 keer stopte genoten van het uitzicht en de koeling van de airco. Het was die dag namelijk dicht bij de 40 graden dus elk zuchtje verkoeling was welkom. Vervolgens in Melbourne bij de toeristen infodesken wat folders opgehaald en vandaar uit op pad gegaan. De eerste stop was de Eureka Tower met als hoogte punt The Edge voor de helden onder ons. Met een lift die zich met 9 meter per seconde verplaatst naar de 88 ste verdieping de toren op. Boven gekomen was het genieten van de mooie uitzichten over Melbourne en natuurlijk de 2 helden die zich over The Edge begaven. The Edge is een glazen kubus die vanuit het gebouw  naar buiten wordt gedreven Je ziet niet dat dit gebeurd want het glas kunnen ze veranderen in een soort melkglas en pas als je buiten bent dan veranderd dit plotseling in gewoon glas. Ook laten ze nog even het geluid van breken glas horen maar dat valt wel mee. De Eureka Tower is een flatgebouw met allemaal appartementen en een van de dames wist ons te vertellen dat het appartement op de 87ste verdieping slechts 22 miljoen aus dollars kostte, maar dat is dan inclusief het uitzicht. De rest van de dag wat rond gezworven. Nog getracht om in het reuzen rad  te gaan net als die in Londen staat maar bleek dat toen we het rad in zicht hadden deze buiten gebruik was vermoedelijk omdat het  te warm was. Melbourne is een mooie levendige stad met veel mooie gebouwen en heel veel mensen van verschillende culturen maar op een gegeven moment gaat de warmte je parten spelen en daarom zijn we redelijk op tijd teruggegaan naar onze camping.

Gisteren was de dag dat we uitgenodigd waren voor een Australische BBQ bij Jordan de jongen die 2 keer in Rijnsburg aanwezig was geweest op 31 december bij het oliebollenbakken. Recept en ingrediënten gaan in de toekomst naar Australië.  Aan de woning was te zien dat zijn ouders het goed hadden gedaan. Mooi huis met in de achtertuin een spa en een zwembad waar de mannen later nog even een verkwikkende duik in hebben genomen. Toen we lekker zaten te praten stak er plots een harde wind op en werden we getrakteerd op ff een heftige bui regen waardoor we genoodzaakt waren alles op te ruimen en een poosje binnen te zitten. Overigens was dit ook geen straf. Na de nodige alcoholhoudende versnaperingen verscheen de vader van Jordan van zijn werk waarna hij samen met Jordan de bbq ging verzorgen daar bleek ons nu dat  bbq’en niet het sterkste punt van Jordan was. Nou de verzorging en het vlees waren gewoon geweldig. Na het nemen van een laatste  foto shoot,  was het  toch al weer snel tijd om te gaan. Op een van de foto’s Jordan met zijn favoriete Rijnsburgse drank “Vlietwater” speciaal meegenomen van de plaatselijke slijterij Het Vaatje, die de rekening voor de reclame campagne nog gepresenteerd gaat krijgen. Waar we eerst 1.5 uur onderweg waren geweest om met de bus en de trein naar de woning van Jordan te reizen bracht de taxi ons in 20 minuten naar de camping terug. Hadden ze ook al voor ons betaald zodat we eigenlijk niet eens weten wat het ons had gekost. Een ding is wel zeker en dat is dat de Australiërs niet alleen erg in je geïnteresseerd zijn maar ze zijn ook nog eens erg gastvrij. Voor wat betreft het openbaar vervoer daar kunnen we in Nederland nog iets van leren. We moesten voor de aanschaf van de (OV) kaart 6 dollar betalen en elk 8 dollar per dag op vrij te kunnen reizen. Wel dit hadden we er naar Nederlandse maatstaven na het gebruik van de bus al uit.

Vanmorgen naar Phillip Island gereden en een Koala Conservation Centre bezocht waar de Koala’s in de “vrije” natuur worden beschermd en bestudeerd. Inmiddels is er zo’n groot leefgebied en voedingsstoffen voor de Koala’s verbrand dat er over gedacht wordt om Koala’s over te brengen naar Nieuw Zeeland waarbij er een einde komt aan de enige 2 plekken op aarde waar Koala’s voorkomen. Koala’s komen namelijk ook in Zuid Afrika voor met dat is veel minder bekend.

Vanavond naar de Penguin Parade maar daarover later meer.

ANNEJADI

1. Astrid Jonker:
    1 februari 2020
    Leuk verhaal en gezellige grappige foto's.
    Jullie genieten en wij ook van jullie belevenissen.
    Hopelijk wordt het wat koeler daar. Hier is het ook warm voor de tijd van het jaar.
    Krijg je stormachtige weer met regen 🌦
    Nog veel plezier en we kijken uit naar het volgende verhaal.
    Groetjes Marco en Astrid
  2. Agaath en Frans:
    1 februari 2020
    Jullie hebbenweer heel wat beleefd en wat leuk die koala,s .Nog veel belevenissen en we kijken uit naar het volgende verslag.
  3. Ineke Piket:
    Warm zeg !
    Mooi verhaal, leuk om te lezen!
    Hans en Ineke
  4. Marian van Stijn:
    Wat een belevenis en jij Neeltje 🙈👍op de kubus 💪Wat leuk al die verhalen.💕
  5. Janneke en jan:
    Geweldig dat uitzicht maar die 40 graden is voor mij te hoog gegrepen 😉
  6. Peter:
    2 februari 2020
    Mooi verhaal jullie maken echt alles mee.
    Geniet ervan ⛱🍺groetjes Peter.
  7. AnsRavers:
    2 februari 2020
    Wat een.mooie verhalen weer .
    Lekker warm pfff 😎
    Ik kijk uit naar het volgende verslag.
  8. Nel de Jong:
    3 februari 2020
    Weer een hoop meegemaakt, leuk verhaal, mooie foto's alleen weet ik niet of ik die lift in gedurfd had, kijk alweer uit naar het volgende verhaal.