Batemans Bay en Huskisson

6 februari 2020 - Huskisson, Australië

Gisteren vertrokken vanuit  Lake Entrance naar Batemans Bay. Al na enkele kilometers drong de lichte geur van verbrand hout in onze neusgaten door. Dit was tevens de eerste kennismaking met het fenomeen bushfires.  Zoals van te voren afgesproken werd dit een dag van vele kilometers afleggen maar de beloning in de vorm van Batemans Bay was er dan ook naar. We hadden een prachtige plek aan het water. Na enige consumpties bij de camper was het al weer tijd om te gaan eten. De mannen deden hun plicht, voor wat betreft het vlees,  bij de camping bbq en de dames zorgden voor de rest van de feestmaaltijd.

Vanmorgen op tijd op gestaan want het was tijd om de verjaardag van de 60 jarige in te luiden. De leeftijd van  kortingen bij musea is nu aangebroken. Vanuit het thuisfront leuke appjes binnengekregen en overladen met cadeautjes poseerde de 60 jarige voor de camper.

Na de opening  feestelijkheden vertrouwden we op de tomtom die ons naar Jervisbay moest loodsen. Een afslag te vroeg op de rotonde heeft er uiteindelijk toe geleid dat we 125 kilometer hebben omgereden maar het stemmetje in de tomtom bleef volhouden dat het de kortste weg was. Maar als we deze omweg niet hadden gemaakt dan waren we niet geconfronteerd geworden met de alles vernietigende kracht van het vuur. Zowel gisteren als vandaag hebben we bij elkaar zeker 150 kilometer naar afgebrand bos gekeken tijdens het rijden maar wat we vandaag zagen overtrof alles. De gehele bodemlaag van de bossen is weggebrand evenals de boombasten tot vaak de helft van de hoogte van de bomen of hoger. Surrealistisch is wel een woord dat gebruikt wordt en dat was vandaag zeker van toepassing. Niet alleen het feit dat de gehele lage vegetatie van de bossen is verdwenen maar ook al het leven in de bossen. Zie je normaal gesproken door de bomen het bos  niet meer nu zag je als je het bos in keek allen maar een zwarte “hout” wal. Maar het ergste was nog wel de vele afgebrande huizen waarbij misschien wel al de bezittingen van mensen verloren is gegaan. Een en ander staat in schril contrast met ons vakantiegangers.

Morgen blijven we nog een dagje in dit mooie plaatsje Huskisson en dan gaan we richting de Blue Mountains om de Tree Sisters te gaan begroeten.

ANNEJADI

(bekijk gerust ook de filmpjes)

1. Aat en Dicky Versteegt:
    6 februari 2020
    Ik zit hier nog aan mijn ontbijtje en je mailtje kwam binnen, gauw even lezen. Weer mooie foto's ook van de jarige. Ik zat je verhaal te lezen kon bijna de brandlucht ruiken, het blijft daar ook maar fikken he.
    Proost op de jarige maak er weer wat moois van.
    Groet, van je (schoon) zus Dicky
  2. Zwaan:
    Gefeliciteerd !!!!
  3. Astrid Jonker:
    Gefeliciteerd Neeltje!!😘
    Wij kunnen ons ook de kilometers lange verbrande hellingen herinneringen in Australië aantal jaren geleden al weer.
    Je rook inderdaad nog steeds de brandlucht. Ik denk dat jullie dit ook ervaren en nog wel meer richting Sydney.
    Het is dit jaar het ergste wat Australië is overkomen.
    Des ondanks lekker genieten van wat nog wel mooi is.
  4. Nel de Jong:
    6 februari 2020
    Gefeliciteerd nog met de jarige, wat erg van al die bos branden en idd voor de bewoners die alles kwijt zijn. Bedankt weer voor je verhaal zo reizen we een beetje mee. Op naar de volgende.
  5. Agaath en Frans:
    6 februari 2020
    Wat erg al die verbrande bomen zal dat ooit goed komen?Maar een fijne verjaardag en nog veel plezier maar wees voorzichtig.
  6. AnsRavers:
    Gefeliciteerd Neeltje🎉🎉🎉
    Wat erg al die bosbranden
    Fijne verjaardag nog veel plezier.
  7. Judith Boermans:
    7 februari 2020
    Neeltje, van harte gefeliciteerd nog met je verjaardag!!
    Ik wens jullie nog heel veel reis plezier toe!!
  8. Janneke en jan:
    7 februari 2020
    Nog gefeliciteerd met je verjaardag en welkom bij de club van 60 jarige.
    En ondanks de trieste aanblik van het verbrande land hoop ik dat er later weer wat moois te zien is.