Hells Gate

25 september 2016 - Osoyoos, Canada

Nadat wij vertrokken zijn uit Harrison Hot Springs zijn we gereden naar Hells Gate thv de plaats Hope.Een afdaling van 153 meter met een kabelbaan richting de woest stromende rivier, Frazer River, die zich door het nauwe gebergte wringt.De rivier is vernoemd naaar een schot die als eerste de 300 km lange river met 23 man was afgezakt en daarbij gebruik moest maken van hulpmiddelen vervaardigd door de indianen omdat de rivier een natuurlijke barrière vormde.
In de vorige eeuw hadden de ontginners van de aan te leggen railway zoveel rotsen opgeblazen dat de rivier in een nauwe engte was veranderd waardoor de zalmen niet meer verder stroomopwaarts konden zwemmen. Nadat alle partijen de handen ineen hadden geslagen werden veel rotsen opgeruimd en konden de zalmen weer stroomopwaarts zwemmen. In de maanden mei/juni gaat er ongeveer 2x zoveel water als de Niagara watervallen door de Gate. Al met al een groot stuk natuur geweld. Zoals op de foto's is te zien zijn er twee van ons bezig geweest met “panning” om de vakantie terug te verdienen, en jawel er werd goud gescoord. Blijft een verrassing hoeveel dit was maar we hebben de smaak te pakken,

Vervolgens zijn we vertrokken naar het plaatsje Hope waar een groot deel van de opnames van de film First Blood van Rambo zijn opgenomen. In de Othello Tunnels waar hij in terecht kwam nadat de berg werd opgeblazen zijn we ook nog geweest. Dit zijn een 5 tal tunnels die zijn aangelegd in de vorige eeuw teneinde een spoorlijn aan te leggen genaamd The Kettle Valley Railway, deze is 48 jaar in gebruik geweest waarna deze overbodig werd door een nieuwe spoorlijn en de highway. De nacht vervolgens doorgebracht op een mooie RV camping genietend van een kampvuur met regen. Gezellig onder de paraplu.

1. Thijs:
    25 september 2016
    Mooi riviertje om te kanoën :-)
  2. Ineke Piket:
    25 september 2016
    Hallo allen, wat een mooie foto's en leuke levendige reisbeschrijving Jaap!
    Veel genieten in dit mooie land!
  3. Agaath en Frans:
    25 september 2016
    Weer een mooi verhalen nu ook goud gevonden blijf zoeken!!!!
  4. Janneke en jan:
    25 september 2016
    Door jullie verhaal kan ik het bijna meebeleven lijkt me geweldig
  5. Ans Ravers:
    25 september 2016
    Hallo alle wat een mooie foto's weer, en mooie verhalen blijf goed goud zoeken !!
  6. Bianca:
    25 september 2016
    gaaf hoor!! we volgen jullie op de voet! xxx
  7. Geertje Ahlers-Ros:
    25 september 2016
    leuk om jullie verhaal te lezen zo zijn we er ook een beetje bij
  8. Oranjedam:
    26 september 2016